بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رژیم گیاهخواری چیست؟

رژیم گیاهخواری چیست؟

یک کاسه سالاد کینوا.

رژیم گیاهخواری چیست؟

  • رژیم گیاهخواری باعث حذف گوشت، ماهی و مرغ می شود.
  • رژیم غذایی لاکتو-اوو-گیاهی گوشت، ماهی و مرغ را حذف می کند اما تخم مرغ و محصولات لبنی را مجاز می کند.
  • رژیم وگان تمام محصولات حیوانی را حذف می کند.


رژیم گیاهخواری چیست؟

رژیم گیاهخواری رژیمی است که در آن گوشت مرغ، گوشت، ماهی و هر شکل دیگری از گوشت حیوان حذف می شود. مردم اغلب به دلایل مختلفی که می تواند شخصی، اخلاقی، مذهبی یا محیطی باشد، رژیم گیاهخواری را اتخاذ می کنند.


انواع مختلفی از گیاهخواری وجود دارد که هر کدام محدودیت های متفاوتی دارند. اینها عبارتند از رژیم لاکتو-وگیاه خواری، رژیم لاکتو-گیاهخواری، رژیم غذایی تخم مرغی-گیاهخواری، رژیم غذایی پستارین، رژیم وگان و رژیم غذایی انعطاف پذیر. رایج ترین رژیم گیاهخواری، گیاهخواری لاکتو-اوو است که تمام انواع مرغ، گوشت و ماهی را حذف می کند. سایر انواع گیاهخواری ممکن است از تخم مرغ و لبنیات اجتناب کنند. محدود کننده ترین گیاهخواری رژیم وگان است. رژیم وگان تمام انواع محصولات حیوانی را محدود می کند.


چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟

بسته به نوع گیاهخواری، گیاهخواران ممکن است از غذاهایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، صدف، مواد تشکیل دهنده گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی یا عسل اجتناب کنند. در عوض، گیاهخواران از میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل، دانه ها، چربی های سالم و پروتئین هایی مانند توفو، سیتان و اسپیرولینا استفاده می کنند.


فواید رژیم گیاهخواری برای سلامتی

رژیم های گیاه خواری با چندین فواید سلامتی همراه بوده است. به دلیل کیفیت بهتر رژیم غذایی و ترکیب بیشتر مواد مغذی مانند منیزیم، ویتامین C، ویتامین E و فیبر موجود در آنها. مطالعات نشان می دهد که رژیم های گیاهخواری خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان روده بزرگ، معده، رکتوم و سینه را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای نشان دادن این رابطه مورد نیاز است زیرا تحقیقات فعلی فقط مشاهده ای هستند.


رژیم گیاهخواری ممکن است باعث کاهش وزن شود. چندین مطالعه نشان داده اند که رژیم های گیاهخواری در کاهش وزن موثر هستند. این واقعیت توضیح می دهد که چرا گیاهخواران نسبت به غیر گیاهخواران BMI کمتری دارند. رژیم گیاهخواری ممکن است به حفظ سطح قند خون سالم کمک کند. به همین دلیل، می توان از رژیم گیاهخواری در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کرد تا قند آنها را کنترل کند. در دراز مدت، رژیم گیاهخواری می تواند از دیابت جلوگیری کند. مطالعه ای در ۲۹۱۸ نفر نشان داد که خطر ابتلا به دیابت در افرادی که از رژیم غذایی غیر گیاهی به رژیم گیاهخواری روی آورده اند ۵۳ درصد کاهش می یابد.


رژیم های گیاه خواری سطح لیپوپروتئین های با چگالی کم، تری گلیسیرید و کلسترول تام را در بدن کاهش می دهند که برخی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. بنابراین، رژیم گیاهخواری سلامت قلب را تقویت می کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که رژیم گیاهخواری فشار خون را کاهش می دهد و آن را به یک عامل محافظتی در بیماری قلبی تبدیل می کند.


معایب بالقوه

دوری از محصولات حیوانی برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای مرتبط نیاز به افزایش برخی مواد در رژیم غذایی دارد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی خطرناک شود. سایر مواد مغذی که گیاهخواران می توانند مکمل باشند عبارتند از آهن، کلسیم، پروتئین و روی. کمبود این ریزمغذی ها منجر به علائمی مانند ضعف، کم خونی، مشکلات تیروئید، تحلیل استخوان و خستگی می شود.


حرف آخر:

بیشتر گیاهخواران از گوشت، ماهی و مرغ دوری می کنند، در حالی که برخی از آنها به لبنیات، تخم مرغ و سایر محصولات حیوانی نیز محدود می شوند. یک رژیم غذایی گیاهی به خوبی برنامه ریزی شده حاوی غذاهای مغذی مانند غلات، پروتئین های گیاهی، چربی های سالم و محصولات ممکن است کمک کند، اما در صورت برنامه ریزی ضعیف ممکن است خطر کمبودهای تغذیه ای را افزایش دهد. توجه دقیق به چند ماده مغذی ضروری و تکمیل رژیم غذایی خود با چندین غذای سالم باعث می شود فرد از مزایای گیاهخواری لذت ببرد و در عین حال عوارض جانبی مرتبط را کاهش دهد.


بلاگسازان


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده